söndag 27 mars 2011

Jag hjärtar Martha

Jag står i köket och skriver nu. Väntar på ugnen och alla mina 23 muffins och 24 minimuffins som står på kö in.
Jag tänkte passa på att rekommendera ett recept. Sedan bakverksvärlden öppnade sig för mig har jag insett att Martha Stewart verkligen är ett geni. Här är hennes underbart goda och lättlagade chokladmuffinsrecept: 

Martha Stewarts "One-Bowl" Chocolate Cupcakes

1,5 dl kakao
3,5 dl mjöl
3,5 dl socker
1 ½ tsk bikarbonat
3/4 tsk bakpulver
2 tsk vanilj socker
3/4 tsk salt
2 stora ägg
1,5 dl varmt vatten
1,5 dl mjölk
1/4 tsk vinäger
3 msk olja

Sätt ugnen på 180 grader.

Sikta ihop alla torra ingredienser (kakao, mjöl, socker, bikarbonat, bakpulver, vaniljsocker och salt) i en stor skål/bunke. Tillsätt äggen, vatten, mjölk, vinäger och olja och vispa lätt tills att allt är väl blandat (ca 3 min). Fyll sedan formarna till 1/3 (lägg märke till det, inte 3/4 som det vanligtvis brukar vara) och grädda i ca 15 min, tills en tandpetare som du sticker i mitten kommer ut torr. Är cupcakesen för länge i ugnen blir de lätt torra. Låt svalna. Klart! 


Med lite fyllning, frosting och blingbling så blir de mästerverk. I promise!

Tacka inte mig, tacka Martha ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar