tisdag 22 mars 2011

Tredje gången gill...s inte.

Det blev inga macarons. Jag förberedde allt, malde mandlar och mätte upp ingredienser, vispade äggen, tillsatte färgen och... Marängsmeten föll ihop och blev en sås. Jag tittade direkt på mina nyinköpta färger - Oljebaserade. Tack för det televerket. Hade jag varit smart och läst innan så hade detta inte hänt. Blä. Så alla som tänker baka macarons, lär av mitt misstag och använd aldrig något oljebaserat till äggvitesmet. Det är jätteviktigt att alla bunkar och verktyg är avfettade när man gör maräng. Jag köper nya ägg imorgon och bakar på torsdag. När man gör macarons måste äggen stå i rumstemperatur i en dag, nämligen.

Så istället för macarons testade jag att göra frosting baserad på mascarpone. Det blev faktiskt ganska bra, som alltid måste man ha i alldeles för mycket florsocker för att det ska bli spritsbart, men det smakade gott. Sen testade jag mina nya tyllar och gjorde lite frostingblommor och blad. Allt i rosa, men när man övar får man göra så. ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar