lördag 5 mars 2011

Jordgubbsmacarons med vit chokladfyllning

Min kompis Jessica har precis disputerat, och är nu doktor i limnologi (sötvatten/sjöar).
Jag bakade macarons för första gången, och trots att jag inte blev supernöjd med detta första försök, så blev de en succé och jag ska definitivt bli bra på dessa. Jag använde ett enkelt recept denna gång, egentligen ska man koka sockerlag till exakt 118 grader med godistermometer men jag äger ingen sådan än. Ska bli spännande att se om de blir ännu bättre då. Jag är även lite missnöjd med färgen, den blev väldigt mjäkig och inte så fint pastellrosa som jag ville. Men allt sånt blir ju bättre med övning! Trial and Error vet ni. ^^


4 kommentarer:

  1. Hej lilla gumman.
    Nu har vi äntligen tittat på ditt mail och din blogg. Fantastiskt fina blev alla kakorna.
    Gunn blev alldeles förvånad att du kan göra så fina bakverk. vi hörs. Kramar

    SvaraRadera
  2. Hihi, tack så mycket! ^^ Kram!

    SvaraRadera
  3. hittade din blogg via Kajsa's trasselmix. Vore kul att veta vad du använder för recept till dina macarons! (som förutom färg verkar blivit riktigt bra! & de är svåra att få till...)

    SvaraRadera
  4. Hejsan! Välkommen hit! :)
    Ja, de är verkligen teknikkänsliga! Jag lägger ut receptet efter nästa macaron-försök, som antagligen blir imorgon. :) (24/3)

    SvaraRadera