tisdag 15 mars 2011

Min första tårta!

Det blev en 35års-tårta till min väninnas pojkvän. Hallonmousse, vit chokladmousse och hallonsylt som fyllningar, täckt med mashmallowfondant (mmf). Eftersom det var min första tårta så lärde jag mig mycket. Man ska inte kavla täcket för tunt, och man bör införskaffa en anslagsring för att pressa ihop tårtan när den vilar i kylen och en smoother för att få tårtan slät. Det uppstod lite problem och jag fick ta till lite knep för att rädda den, men som tur var lyckades jag dölja felen och dekorera bort alla problemområden, hehe.
Men tårtan blev en succé ändå, och jag blev tillochmed inbjuden att fika och smaka den, och jag är faktiskt väldigt nöjd även med smaken!




 Tack Sozan och Hawre för en mysig fika-kväll! ^^

7 kommentarer:

  1. Ja, den va fin! Mums, mums.

    SvaraRadera
  2. Är redan nyfiken vilken tårta det blir när jag fyller 65 det kanske blir en "DRÖMTÅRTA"

    SvaraRadera
  3. Det lär det bli! ^^ När infaller denna stora dag? ;)

    SvaraRadera
  4. Det kommer först nr 64

    SvaraRadera
  5. Vilken tur, med den tiden på mig att öva kommer jag ju att vara expert vid det laget. ;)

    SvaraRadera
  6. Den var så gooooooooooooooooooooooood!!
    om första tårtan är så god hur det blir sedan för de andra... undrar jag! det är klart att den bli ännu mer godare:)bra jobbat!Vi tyckte om den:)kramar!

    SvaraRadera
  7. Tack Sozan ^^ Vi får hitta på lite fler saker att fira, t.ex kan vi införa en Porslinets Dag (jämt), eller kanske fira att oxideringsapparaten fortfarande fungerar ;)

    SvaraRadera